Lite snack om Svenskan bara

Hejsan.


För ett par veckor sedan skrev vi en uppsats (på lektionstid) i Svenska. Maxtiden var 3 timmar. Jag satt hela den tiden. Det var inte så jobbigt, det gick faktiskt ganska fort. Fick tillbaka den idag, och det blev ett MVG- på den. Inte illa ;) Orsaken till minustecknet var mest pga meningsbyggnaden (punkt och komma). Men när man bloggat ett tag så utvecklar man en egen stil på sitt skrivande. En stil som inte bedöms av någon, och därför kan bli lite som den blir. Här är ett exempel på vad jag gör för fel:

Jag skriver: "Så är det bara. Av naturen"
Det borde istället vara: "Så är det bara, av naturen"
Men det känns så naturligt för mig för det är så jag brukar skriva.

Jag skriver: "... lika stor betydelse som männen. Ungefär."
Borde vara: "... lika stor betydelse som männen, ungefär."

Grejen är den att jag vill att "av naturen" och "ungefär" ska komma lite efter. Att det ska vara en snygg liten paus. Men tydligen ska man inte skriva så. Jag har ett annat återkommande fel också: Skriver alltid "mendans" istället för "medan". Inte så stort fel egentligen, men jag borde försöka lära mig att rätta till det. Låter finare så. Jag har också en tendens att börja meningar med "och", "så" samt "men". Ibland kanske det går för sig (ingen aning?), men förmodligen inte. Så ja, det är nog mest det jag ska tänka på.

På tisdag ska jag intervjua den ekonomiansvarige på min morbrors firma och sedan ska jag skriva ett repotage. Den ska jag lägga ned mycket tid på, för jag satsar från och med nu på MVG i slutbetyg. Det vore väl något?



Nu har jag babblat klart om det. Visst var det väl för ointressant?

Natti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0